Årets Tjener: Tjenerfaget byder på så meget mere, end mange tror

Årets tjener 2022

Det var en personlig triumf, da Mathias Breinholt fra Restaurant Moment i marts måned erhvervede sig titlen som Årets Tjener. Vi har mødt vinderen til en snak om den flotte præstation, og hvorfor han har gjort tjenerfaget til sin levevej.

Bordækning, servering og knivskarpe præsentationer. Som tjener er der mange discipliner, man skal mestre, hvis man skal være den bedste. Men for årets vinder af konkurrencen var det intet problem, og han klarede sig i gennem de mange udfordringer på fornemmeste vis.

Træning, træning og atter træning

Øvelse gør mester. Det lyder måske som en gammel kliché, men den er god nok. For ifølge Mathias var det de utallige timer, han brugte på prøvemiddage, der bragte ham til toppen af podiet. Med prøvemiddagene fik han nemlig mulighed for at finjustere de teknikker, han endnu ikke mestrede til perfektion – og det gav pote:

At øve tingene i praksis giver en meget større selvbevidsthed. Man bliver klar over, hvilke styrker og svagheder man har, og hvad man derfor særligt skal fokusere på.

Derfor er det heller ikke så overraskende, at det netop er dét råd, han giver videre til andre, der skulle have mod på at stille op til konkurrencen:

”Man lærer af sine fejl, vi er alle sammen lærere af vores fejl. Træning er derfor det bedste råd, jeg kan give.”

Et udfordret tjenerfag

For Mathias er konkurrencen ikke bare en konkurrence. Den er på mange måder et flagskib for tjenerfaget – et fag, der i dag er udfordret og ikke længere møder samme respekt og anerkendelse som før i tiden:

At være tjener er ikke på samme måde respekteret som tidligere, og man kan sige, at konkurrencer som denne er med til at sætte fokus på faget samt skabe snak og anerkendelse omkring det.

Og netop dét er ifølge Mathias vigtigt. For skal tjenerfaget virkelig vække interesse og blive en attraktiv levevej, kan konkurrencer som Årets Tjener være en god hjælp. De kaster nemlig lys over fagets mange facetter – facetter, der giver den enkelte tjener mulighed for at forfølge sin passion:

”Det fedeste ved at være tjener er, at man kan fokusere på lige det, man vil. Det gælder, uanset om du har en særlig interesse for øl, vin eller noget helt tredje. Man kan søge sine egne spidskompetencer og udvikle sig inden for de felter, som interesserer en.”

Uniformen og dækketøjet skal være i orden

At Mathias skulle være tjener var aldrig hugget i sten. Men efter et inspirerende møde med nogle passionerede mennesker fra det århusianske restaurantmiljø var han ikke i tvivl.”Det blev meget tydeligt for mig, at tjenerjobbet er meget mere end tallerkner og servering. Man er ikke bare en tallerkentaxa, men tværtimod en vigtig del af gæstens samlede oplevelse.”

Og netop den samlede oplevelse synes at være vigtig for Mathias. For ham er det derfor afgørende, at uniformen sidder, som den skal, og hverken kradser eller krøller. På den måde kan han koncentrere sig fuldt ud om sit arbejde, og det, der virkelig gælder:

Ens beklædning betyder meget for selvsikkerheden. Hvis man føler sig velklædt, er det nemmere at holde fokus på ens egentlige arbejde, fordi man ikke skal bekymre sig om, hvorvidt tøjet sidder dårligt, eller hvorvidt det klæder en eller ej.

Han tilføjer desuden, at man heller ikke bør undervurdere betydningen af rene duge og servietter. Det er nemlig med til at sende et signal – et signal, der ofte er afgørende for, om gæsten har lyst til at komme igen eller ej.

”En ren og nystrøget dug signalerer professionalisme – og ikke mindst god hygiejne. Det samme gælder for servietterne. Derfor er det rart at have en god samarbejdspartner som DFD, der kan stå for dette.”

Med samarbejdet slipper Mathias og hans kollegaer for at stå med hovedet i vasketøjskurven, og de kan i stedet bruge deres tid og ressourcer på at skabe den ultimative gæsteoplevelse.

FOTO: HORESTA

Få TEXTILIA-NYT direkte
i din indbakke

Textilia mappe