Hjemmesiden benytter cookies. Disse er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Vi benytter egne og tredjeparts cookies til nødvendige funktioner på hjemmesiden, til kundeservice og statistiske formål.
I Textilia har vi en ambition om at genanvende
100 % af vores kunders tekstiler inden 2025.
Med konceptet Textilia upcy ønsker vi at gå forrest i den grønne omstilling ved at sætte fokus på genanvendeligheden i de tekstiler, vi må kassere, fordi dele af dem er for slidte eller udtjente til, at de kan efterleve vores kvalitetsstandarder.
Der er et stort potentiale i at genanvende kasserede tekstiler, men det skal give mening. Derfor ligger det os meget på sinde, at vores Textilia upcy-produkter kan erstatte konventionelle produkter, som ellers ville skulle være indkøbt fra ny.
Med Textilia upcy vil vi sammen med kunderne sætte fokus på ansvarligt forbrug og produktion – kassation af tekstiler skal ikke være enden på forbruget, men begyndelsen på en ny anvendelse.
At tænke nyt og bæredygtigt har altid været en del af vores DNA. Med vores koncept DFD upcy, hvor vi genanvender kundernes kasserede kvalitetstekstiler og giver gammelt nyt liv, sætter vi en streg under, at vi vil være de bedste på det her område.
I en 6.000 kvadratmeter stor lagerhal vest for København står kasser række på række. Fire gange fem meter er de, og hver af dem bugner med kasserede tekstiler fra danske restauranter, hoteller, hospitaler og industrien.
Men her er ikke tale om en »tekstilernes kirkegård«. Faktisk tværtimod. Lagerhallen med kasserne er rammen for Textilia upcy, og her i Skovlunde begynder en upcycling og recycling-proces, hvor gammelt får nyt liv. Fra hele landet ruller tonsvis af tekstiler ind, som af en eller flere grunde skulle have været kasseret. Nu bliver huller og slitage skåret fra, og når processen engang er færdig, er forvandlingen fuldendt til eksempelvis »nye« skjorter, forklæder eller dynejakker.
Trods corona-krisen holder vi stædigt fast i den bæredygtige omstilling, og konceptet Textilia upcy har den seneste tid for alvor fået luft under vingerne. Helt i overensstemmelse med tidsånden iøvrigt. Konceptet giver nemlig vores kunder mulighed for at få genanvendt deres tekstilaffald til noget værdifuldt – og ofte produkter, som kan indgå i samme løsning igen på for eksempel hoteller, restauranter og hospitaler. Cirkulær økonomi kalder man begrebet
"Textilia upcy er en understregning af,
hvor vigtig den bæredygtige tankegang
er for vores kunder"
Nynne Jordal Dujardin
Marketingchef i Textilia
Masser af vand, kemikalier og maskinkraft. Tøj- og tekstilindustrien koster dyrt i klimaregnskabet. Vejen frem hedder cirkulær økonomi, og hos Textilia upcy har vi allerede taget de første skridt. For hvorfor kassere kvalitetstekstiler, når de kan få et nyt og langt liv?
Heldigvis er der håb. Og håbet er lysegrønt – også når det handler om at drive en forretning. Det kræver blot et opgør med den traditionelle lineære økonomi, hvor man producerer et stykke tøj, forbruger det og smider det væk. I en cirkulær økonomi genanvender vi tekstilerne og giver det nyt liv i en ny form.
Det er den vej, vi allerede er gået hen ad hos Textilia upcy. Hvor en dug fra en restaurant eksempelvis tidligere blev kasseret på grund af en rødvinsplet, klipper vi i dag rundt om pletten og syr stoffet om til en klassisk skjorte, et lækkert forklæde eller noget helt tredje.
Indkøbsdirektør hos Textilia, Martin Lund, lægger da heller ikke skjul på, at den cirkulære tankegang også handler om virksomhedens indtjening, men uden merforbrug af jordens råmaterialer. Det opnår vi ved at gentænke måden, vi indkøber, designer, udvikler, forbruger og genanvender materialer på.
Alle produkter fra Textilia upcy bliver designet i Danmark og syet på systuer i Europa.
Systuerne har tidligere produceret for store modehuse; men i forbindelse med coronakrisen oplevede de, at ordrebøgerne blev tomme.
Med Textilia upcy er der atter gang i systuerne, hvilket betyder at de ansatte har kunnet beholde deres job.
Derfor er kunderne vores vigtigste samarbejdspartnere.
Vi vil være mere bæredygtige. For klimaets skyld. For vores forretnings skyld. Men ikke mindst for vores kunders skyld. Skal genanvendelse af tekstiler blive en succes, give værdi, så kræver det, at vi gør det sammen. Derfor kalder vi det hos Textilia upcy et partnerskab.
Det nære partnerskab med vores kunder har førsteprioritet for os. Hos Textilia upcy er det ikke bare ord, men et konkret pejlemærke i den rejse, vi har indledt her i Skovlunde. Hvis vi skal realisere vores bæredygtige ambitioner og samtidig skabe værdi for vores kunder, så skal vi gøre det sammen. Derfor kalder vi det partnerskab.
Et eksempel på sådan et partnerskab er samarbejdet med Aalborg Universitetshospital. Her frøs hospitalets ansatte, når de i de udendørs telte skulle teste folk for Covid-19. Derfor syede Textilia upcy universitetshospitalets gamle dyner om, så de ansatte kunne holde varmen – i nye og bæredygtige dynejakker.
Skjorten, dynejakken eller forklædet fra Textilia upcy har allerede et udtjent tekstil-liv bag sig. Det giver hvert enkelt stykke tøj karakter og sin helt egen historie. Upcycling er et opgør med en miljøskadelig brug-og-smid-væk-kultur. Men det kræver, at vi konsekvent sætter tekstilernes kvalitet forrest.
Holder man den klassiske hvide skjorte op, er det ved første øjekast svært at forestille sig, at den har levet et liv som lagen på et hospital. Man skal kigge nærmere, inden de små detaljer – en syning, en knap på brystlommen – afslører, at skjorten allerede har levet et langt liv. Det er charmen ved upcycling, men vi går aldrig på kompromis med kvaliteten. Tværtimod.
For det er ikke alle tekstiler, der kan genanvendes. Skåret ind til benet handler det om kvalitet. Hos Textilia upcy er sorteringen af de kasserede tekstiler altafgørende. For tekstilets oprindelige kvalitet afgør, om det kan få nyt liv som skjorten, eller det skal optrevles og indgå i en møbelplade.
Kvaliteten af tekstilerne vurderes bl.a. ud fra, om de kan holde form og farve vask efter vask, og hvor slidstærke de er. Længden af fibre i bomuld på en T-shirt er eksempelvis afgørende for T-shirtens holdbarhed. Jo længere fibre, jo længere levetid.