Sammen med kunderne indfrier vi potentialet i en cirkulær økonomi

​Masser af vand, kemikalier og maskinkraft. Tøj- og tekstilindustrien koster dyrt i klimaregnskabet. Vejen frem hedder cirkulær økonomi, og hos DFD har vi allerede taget de første skridt. For hvorfor kassere tonsvis af kvalitetstekstiler, når de kan få et nyt og langt liv?

I DFD har vi fokus på at maksimere levetiden på de tekstiler, der cirkulerer ude hos kunderne. Det drejer sig om duge, sengelinned, forskellige typer af uniformer, måtter osv. Gennem en kontraktperiode med kunden reparerer vi tekstilerne så længe, de fortsat kan leve op til de gældende kvalitetsstandarder.

Når reparation ikke længere er muligt, bliver tekstilerne sorteret fra, så de er klar til genanvendelse og genbrug. Ambitionen er, at 100 % af kundernes kasserede tekstiler skal genanvendes, og det skal konceptet DFD upcy bidrage til.

Og DFD upcy er et opgør med den traditionelle lineære økonomi, hvor man producerer et stykke tøj, forbruger det og smider det væk. I en cirkulær økonomi genanvender vi tekstilerne og giver dem nyt liv i en ny form.

DFD upcy – ny værdi til kasserede tekstilressourcer

Med DFD upcy har vi i DFD allerede taget det første store skridt. Alt skal genanvendes, og derfor er en stor og systematisk sorteringsproces sat i gang.

Hvor en dug fra en restaurant eksempelvis tidligere blev kasseret på grund af en rødvinsplet, klipper vi i dag rundt om pletten og syr stoffet om til en klassisk herreskjorte, et lækkert forklæde eller noget helt tredje.

Og den store volumen, som de kasserede tekstiler fra vaskerier udgør, gør det i høj grad muligt at sætte handling bag ambitionerne om en bæredygtig udvikling.

”Er der tale om kvalitetstekstiler, så kan næsten alt få et nyt liv og en helt ny værdi. Nu handler det så om at få flere af vores kunder med på rejsen,” siger indkøbsdirektør hos DFD, Martin Lund, som ser et stort, fælles forretningspotentiale i den cirkulære tankegang.

Alene i det offentlige bliver der årligt købt ind for et trecifret milliardbeløb. Det udgør et stort potentiale for at skubbe på en bæredygtig udvikling. For nyligt kiggede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for første gang på bæredygtighed i udbud, og resultatet er, at 44 % af de offentlige udbud har tænkt bæredygtige løsninger ind i. Læs den fulde undersøgelse her.

Kunderne skal med

Indkøbsdirektør hos DFD, Martin Lund, lægger ikke skjul på, at den cirkulære tankegang også handler om virksomhedens indtjening:

”Det skal være en god forretning. Men for både os og vores partnere. Vi har valgt at gå i front, men vi skal selvfølgelig have vores vigtigste samarbejdspartnere – kunderne – med på denne her spændende rejse,” siger han.

DFD upcy udfordrer den lineære økonomi, og med konceptet vil DFD finde ud af, hvordan levetiden på materialer og ressourcer bliver forlænget. Og det skal ske i fællesskab med kunderne.

Et opgør med brug-og-smid-væk-kulturen 

Hver enkelt dansker køber i gennemsnit 16 kilo tøj om året, og siden 2000 er vores forbrug steget med 20 %. Det koster dyrt i klimaregnskabet; produktion af tekstiler kræver store mængder vand, kemikalier og energi til maskinerne. Eksempelvis går der – i runde tal – 1.400 liter vand til produktionen af en enkelt T-shirt, og tøj- og tekstilindustrien står for 10 % af verdens samlede CO2-udledning – kun overgået af olieindustrien. DFD upcy vil gøre op med denne brug-og-smid-væk-kultur ved at forlænge levetiden på alle tekstiler.

Få TEXTILIA-NYT direkte
i din indbakke

Textilia mappe